Algemene voorwaarden
DEFINITIES
De opdrachtgever: de natuurlijke- en/of rechtspersoon die de overeenkomst aangaat waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn. Onder de Opdrachtgever wordt zowel Consumenten als Bedrijven verstaan.
De opdrachtnemer: de ondernemer die deze voorwaarden hanteert, zijnde Dapp B.V., kantoorhoudende te Culemborg en welke is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 30267655.
Bedrijf: De Opdrachtgever handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep.
Consument: De Opdrachtgever niet handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep.
Bescheiden: alle door Opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde zaken.
Professional: iedereen die namens Opdrachtnemer werkzaamheden verricht voor de Opdrachtgever.
Dienst: alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, die opdrachtnemer voor of ten behoeve van de Opdrachtgever heeft verricht.
Schriftelijke communicatie. Waar in deze Algemene Voorwaarden sprake is van "schriftelijk" wordt hieronder mede begrepen communicatie per e-mail (communicatie via het internet).
TOEPASSELIJKHEID
De Algemene Voorwaarden worden door opdrachtnemer verstrekt aan Opdrachtgever tijdens de offertefase, doch op zijn laatst voorafgaand aan de start van de opdracht.
De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van opdrachtnemer en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg zijn.
Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken.
Bijzondere, van deze Algemene Voorwaarden afwijkende, bepalingen zijn slechts dan bindend, indien deze tussen de contracterende partijen schriftelijk zijn overeengekomen. Aan deze afwijkende bepalingen kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot latere ontstane rechtsbetrekkingen of overeenkomsten.
De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden door derden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig worden verklaard of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze Algemene Voorwaarden bepaalde, volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever treden alsdan in overleg teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
Indien opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen ervan niet van toepassing zijn, of dat opdrachtnemer in enigerlei mate het recht verliest om in een voorkomend geval stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Op alle werkzaamheden verricht door opdrachtnemer is steeds de meest recente versie de Algemene Voorwaarden van toepassing. Opdrachtnemer heeft het recht de Algemene Voorwaarden opnieuw vast te stellen. Na formulering van de nieuwe Algemene Voorwaarden is opdrachtnemer verplicht deze voor te leggen aan Opdrachtgever. Opdrachtgever heeft dan de mogelijkheid deze te verwerpen.
Bij strijdigheid tussen de tekst van de offerte van Opdrachtgever en in de tekst in de Algemene Voorwaarden, prevaleert de tekst van de Algemene Voorwaarden, tenzij opdrachtnemer uitdrukkelijk en schriftelijk instemt met de verandering in de bepaling.
AANBIEDING EN TOTSTANDKOMING VAN DE OPDRACHT
Een opdracht komt tot stand doordat opdrachtnemer een schriftelijke bevestiging van de verstrekte opdracht zendt aan Opdrachtgever.
Alle aanbiedingen en/of offertes van opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de aanbieding en/of offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien er in de aanbieding en/of offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld vervalt de aanbieding en/of offerte wanneer deze termijn is verlopen.
- Opdrachtnemer kan niet aan zijn aanbiedingen en/of offertes worden gehouden indien de Opdrachtgever, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding en/of offerte dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- Indien de aanvaarding, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van het in de aanbieding en/of offerte opgenomen aanbod dan is opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
- De opdracht omvat uitsluitend de werkzaamheden die in de schriftelijke aanbieding/overeenkomst zijn omschreven, aangevuld met alle wijzigingen die naderhand schriftelijk zijn overeengekomen.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de Opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen en/of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders of nabestellingen.
UITVOERING
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd. Bij programma/project- en interim werkzaamheden selecteert opdrachtnemer de in te zetten manager, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Opdrachtnemer verricht de uit te voeren diensten naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. De aangegane verplichting heeft het karakter van een inspanningsverplichting, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet in elk geval kan worden gegarandeerd. De opdracht wordt uitgevoerd binnen de in overleg met Opdrachtgever in de aanbieding vermelde (geschatte) termijn, tenzij zulks in redelijkheid niet is te realiseren.
Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan Opdrachtgever, te laten verrichten door derden. Dit enkel en alleen in overleg met Opdrachtgever. De toepassing van artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Opdrachtgever verplicht zich zowel jegens de projectmanager en/of interim manager als jegens opdrachtnemer om de locaties en hulpmiddelen waarmee de werkzaamheden door haar projectmanager en/of interim manager worden verricht, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden, alsmede omtrent het verrichten van de werkzaamheden zodanige regelingen te treffen en aanwijzingen te verstrekken, dat de projectmanager en/of interim manager tegen gevaar voor lijf, eerbaarheid en goed zover beschermd is als redelijkerwijs in verband met de aard van de werkzaamheden gevorderd kan worden.
Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Opdrachtgever staat ervoor in, dat hij naar beste weten alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van de opdracht heeft verstrekt. Daarbij is het van belang dat opdrachtnemer te allen tijde moet kunnen rekenen op de juiste inzet en betrokkenheid van de bij de werkzaamheden van opdrachtnemer betrokken medewerkers van de Opdrachtgever. Opdrachtgever zorgt ervoor dat alle documenten en gegevens, die opdrachtnemer nodig heeft voor het conform de afgesproken planning uitvoeren van de opdracht, tijdig in bezit is. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever de gegevens aan opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld.
TUSSENTIJDSE WIJZIGINGEN
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering. Wijzigingen in, aanvulling op en/of uitbreiding van de opdracht zijn slechts bindend nadat zulks schriftelijk tussen partijen is overeengekomen
Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien partijen tussentijds, overeenkomsten, de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.
- Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen opdrachtnemer bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen toerekenbare tekortkoming van opdrachtnemer op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.
- Zonder daarmee in gebreke te komen, kan opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden.
- Indien een tussentijdse wijziging in de opdracht of opdracht uitvoering ontstaat door toedoen van de Opdrachtgever, zal opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen indien de kwaliteit van de dienstverlening dit vergt. Indien aanpassing tot meerwerk leidt, wordt dit als een aanvullende opdracht aan de Opdrachtgever bevestigd.
- Indien opdrachtnemer met de opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt, dan is opdrachtnemer niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
- Indien opdrachtnemer bij het sluiten van de Overeenkomst een vast Honorarium en/of tarief overeenkomst, dan is opdrachtnemer gerechtigd tot verhoging van dit Honorarium of tarief, ook wanneer het Honorarium of het tarief oorspronkelijk niet onder voorbehoud is gegeven. Indien opdrachtnemer het voornemen heeft het Honorarium te wijzigen, stelt zij de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend de Opdrachtgever die een beroep toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij opdrachtnemer: - alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren;
- indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op opdrachtnemer rustende verplichting ingevolge de wet;
- indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst plaats vindt;
VERLENGING EN BEEINDIGING
De overeenkomst wordt na ommekomst van de overeengekomen looptijd van rechtswege beëindigd, tenzij partijen uiterlijk één maand (1) vóór het einde van de contractperiode anderszins schriftelijk overeengekomen.
De verlengde overeenkomst wordt onder dezelfde voorwaarden voortgezet tenzij daarvan door beide partijen schriftelijk is afgeweken.
Partijen zijn gerechtigd de overeenkomst gedurende de contractperiode tussentijds op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand (1). Opzegging dient steeds schriftelijk te geschieden.
Onverminderd de bevoegdheid van opdrachtnemer om tot beëindiging van de overeenkomst over te gaan indien partijen geen overeenstemming kunnen krijgen over de doelstellingen en tijdsplanning van de opdracht, mag opdrachtnemer van de bevoegdheid tot voortijdige beëindiging slechts gebruik maken als ten gevolge van feiten en omstandigheden die zich aan de invloed van opdrachtnemer onttrekken of opdrachtnemer niet zijn toe te rekenen, voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet meer kan worden gevergd. Opdrachtnemer behoudt daarbij aanspraak op betaling van de declaraties van de tot aan dat moment verrichte werkzaamheden.
In geval één van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de opdracht zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindigen, een en ander onder voorbehoud van rechten.
ONTBINDING
Indien Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig aan enige verplichting, uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst voldoet, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling, het van toepassing verklaren van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP), of onder curatelenstelling van Opdrachtgever of stillegging of liquidatie van diens bedrijf, is opdrachtnemer gerechtigd, zonder nadere ingebrekestelling, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel de (verdere) uitvoering van de overeenkomst op de schorten. Opdrachtnemer is in die gevallen voorts gerechtigd onmiddellijk voldoening van het haar toekomende te vorderen. Opdrachtnemer kan de Overeenkomst tevens ontbinden indien na het sluiten van de Overeenkomst opdrachtnemer omstandigheden ter kennis zijn gekomen die goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet zal nakomen of de Opdrachtgever een betalingsachterstand van meer dan twee maanden heeft.
Een en ander laat onverlet de overige aan opdrachtnemer toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op vergoeding van de door de ontbinding geleden schade.
Opdrachtnemer is in het geval van een ontbinding als in het eerste lid genoemd nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade aan opdrachtgever, tenzij opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade is ontstaan door bewuste roekeloosheid of opzet door opdrachtnemer.
Ook bij een ontbinding met wederzijds goedvinden behoudt opdrachtnemer haar recht op vergoeding van de door deze ontbinding geleden schade.
Ontbinding geschiedt schriftelijk en zonder rechterlijke tussenkomst. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
ANNULERING
Indien door overmacht van opdrachtnemer een opdracht niet op de geplande data kan worden uitgevoerd, wordt de opdrachtgever hierover geïnformeerd; in overleg zullen dan nieuwe data worden bepaald. Verschuiving om deze reden geeft geen recht op annulering of schadevergoeding.
OPSCHORTINGSRECHT EN RETENTIERECHT
Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van al haar verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan.
Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten indien:
- na het sluiten van de Overeenkomst opdrachtnemer omstandigheden ter kennis zijn gekomen die goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;
- de Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
- zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van opdrachtnemer kan worden gevergd.
Indien de betaling van een factuur na de vervaldag meer dan acht (8) dagen uitblijft, heeft de opdrachtnemer het recht om haar eventueel nog uit te voeren werkzaamheden op te schorten, onverminderd de verplichting van de opdrachtgever tot betaling van de openstaande factuur of facturen met rente en eventuele kosten.
Opdrachtnemer stelt opdrachtgever in kennis van de opschorting van de werkzaamheden en het niet langer aanvaarden van aansprakelijkheid. Pas wanneer een redelijke betalingsregeling is getroffen en opdrachtnemer schriftelijk heeft medegedeeld haar werkzaamheden te hebben hervat, herleven de normale aansprakelijkheden. Opdrachtnemer heeft het retentierecht ten aanzien van de bij haar aanwezige bescheiden van de opdrachtgever ingeval opdrachtgever in gebreke is met het betalen van de declaraties van de opdrachtnemer. Door opdrachtnemer geproduceerde stukken zullen bij niet-betaling nimmer behoeven te worden afgegeven.
Opdrachtnemer behoudt het recht om schadevergoeding te vorderen.
AANSPRAKELIJKHEID
Opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade geleden door opdrachtgever, die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming, met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt die schade, waartegen opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken, verzekerd had behoren te zijn. Daarbij moeten de volgende beperkingen in acht worden genomen:
- niet voor vergoeding in aanmerking komt bedrijfsschade, derving van inkomsten en dergelijke, door welke oorzaak ook ontstaan;
- de in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten;
- de door opdrachtnemer te vergoeden schade zal gematigd worden, indien de door opdrachtgever te betalen prijs gering is in verhouding tot de omvang van de door opdrachtgever geleden schade;
- indien de assuradeur van opdrachtnemer om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, zal de aansprakelijkheid van opdrachtnemer te allen tijde beperkt worden tot ten hoogste de aanneemsom, althans tot dat gedeelte van de aanneemsom waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
De uitvoering van de Opdracht geschiedt geheel voor risico en verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door bewuste roekeloosheid of opzet van opdrachtnemer.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de kosten, schaden en interesten die mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van overmacht, zoals in deze Algemene Voorwaarden nader is omschreven, daden of nalatigheden van de opdrachtgever, zijn ondergeschikten, dan wel ander personen die door of vanwege haar te werk zijn gesteld.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens en/of bescheiden.
Voor alle indirecte schade, waaronder begrepen bedrijfs- en gevolgschade alsmede stagnatie in de geregelde gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdende met, dan wel veroorzaakt door een fout in de uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtnemer, is de opdrachtnemer nimmer aansprakelijk. Adviezen worden naar beste weten en kunnen verstrekt, doch met uitsluiting van aansprakelijkheid van onjuiste of onvolledige adviezen.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verminking, vernietiging, diefstal of verlies van gegevens of documenten.
Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag tot maximaal eenmaal het bedrag dat in de factuur staat vermeld of tot het bedrag waarop de door opdrachtnemer aangesloten verzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat opdrachtnemer overeenkomstig de verzekering draagt.
De Opdrachtgever dient de schade waarvoor opdrachtnemer aansprakelijk kan worden gehouden, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 10 dagen na het ontstaan van de schade, indien redelijkerwijs mogelijk, aan opdrachtnemer te melden, een en ander op straffe van verval van enig vergoedingsrecht van deze schade.
Iedere vordering tegen opdrachtnemer vervalt door het enkele verloop van één (1) jaar na het ontstaan van de vordering of hiermee redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.
INTELLECTUEEL EIGENDOM EN PRIVACY
Opdrachtnemer behoudt te allen tijde alle rechten op door haar gemaakte plannen, analyses, rapporten, documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur en/of de hierop betrekking hebbende informatie en vakinhoudelijke kennis, zelfs wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of naderhand daarop nog verbeteringen zijn aangebracht, al dan niet op aanvraag van opdrachtgever.
De in het paragraaf 11.1 genoemde zaken mogen zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd, anders dan voor intern gebruik bij opdrachtgever, noch aan derden worden getoond, ter hand gesteld of op andere wijze worden bekend gemaakt, noch door opdrachtgever worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor ze door opdrachtnemer verstrekt zijn.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor inbreuken op intellectuele eigendomsrechten van derden.
De gegevens en informatie die de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekt, zal opdrachtnemer zorgvuldig en vertrouwelijk bewaren.
Opdrachtnemer mag de persoonsgegevens van de Opdrachtgever uitsluitend en alleen gebruiken in het kader van de uitvoering van zijn leveringsplicht of het afhandelen van een klacht.
Het is opdrachtnemer niet toegestaan om de persoonsgegevens van de Opdrachtgever uit te lenen, te verhuren, te verkopen of op een of andere wijze openbaar te maken.
Indien op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling. Tevens is de Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade die hierdoor is ontstaan.
De Opdrachtgever gaat akkoord dat opdrachtnemer de Opdrachtgever voor statistisch onderzoek of klanttevredenheidsonderzoek benadert. Wanneer de Opdrachtgever niet benaderd wil worden voor onderzoek, kan de Opdrachtgever dit kenbaar maken.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de overige gegevens van de Opdrachtgever geanonimiseerd te gebruiken voor (statistisch) onderzoek en database.
GEHEIMHOUDING
Opdrachtnemer is, behoudens de verplichtingen die de wet op haar legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die haar door opdrachtgever ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten.
Opdrachtgever behandelt de door opdrachtnemer uitgebrachte rapportage, adviezen en toegepaste methodieken als vertrouwelijke informatie, zodat in dit opzicht opdrachtgever ten opzichte van opdrachtnemer verplichtingen van dezelfde strekking op zich neemt als opdrachtnemer ten opzichte van opdrachtgever.
PRIJS EN BETALING
De werkzaamheden van opdrachtnemer worden, indien niet anders overeengekomen, op basis van bestede tijd en gemaakte kosten aan opdrachtgever in rekening gebracht.
Tenzij een andere betalingsregeling is overeengekomen, zendt opdrachtnemer eenmaal per maand of per vier weken een (voorschot)factuur.
Ten aanzien van de Opdrachtgever in de hoedanigheid van Consument zijn het Honorarium en/of de tarieven in euro's uitgedrukt, inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven.
Ten aanzien van de Opdrachtgever in de hoedanigheid van Bedrijf zijn het Honorarium en/of tarieven in euro's uitgedrukt, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven.
Alle tarieven zijn in Euro's, exclusief BTW, reis- en verblijfskosten en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd tenzij anders overeengekomen.
Samen met een nauwkeurige omschrijving van de opdracht, worden de van toepassing zijnde tarieven te allen tijde in een schriftelijke Overeenkomst vastgelegd.
Indien een wijziging in de opdrachtstelling tot nader te maken kosten leidt, wordt dit als een aanvullende opdracht aan opdrachtgever bevestigd.
Opdrachtgever is verplicht tot betaling binnen dertig (30) dagen na factuurdatum, tenzij vooraf schriftelijk anders is overeengekomen.
Indien opdrachtgever niet binnen de in paragraaf 13.8 genoemde termijn, dan wel niet binnen de nader overeengekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer, zonder nadere sommatie of ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag de opdrachtgever 2% per maand aan rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, één en ander onverminderd de verdere rechten welke opdrachtnemer heeft.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor jaarlijks per 1 januari de tarieven aan te passen aan de Consumentenprijsindex (CPI) van het CBS. De voorgenomen prijsverhoging wordt uiterlijk twee maanden voor ingangsdatum schriftelijk aan opdrachtgever medegedeeld.
Declaraties zijn, indien gewenst door opdrachtgever, voorzien van een specificatie.
De door opdrachtnemer verzonden facturen worden geacht te zijn goedgekeurd door opdrachtgever d.m.v. getekende urenstaat, indien opdrachtgever binnen een gestelde termijn van tien (10) dagen niet heeft medegedeeld het niet eens te zijn met de door opdrachtnemer in rekening gebrachte bedragen.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor, bij gebreke van tijdige betaling, de verdere werkzaamheden op te schorten, dan wel de behandeling van de opdracht te staken.
Indien opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport Voorwerk II. Indien opdrachtnemer echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele werkelijk gemaakte gerechtelijke en executiekosten worden eveneens door opdrachtgever voldaan.
Ten aanzien van de buitengerechtelijke (incasso)kosten heeft opdrachtnemer, voor zover de Opdrachtgever handelt in de hoedanigheid als Bedrijf, in afwijking van artikel 6:96 lid 5 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, recht op een vergoeding van 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een minimum van 90,- EURO voor iedere factuur die geheel of gedeeltelijk niet voldaan is.
Ten aanzien van de buitengerechtelijke (incasso)kosten heeft opdrachtnemer, voor zover de Opdrachtgever handelt in de hoedanigheid van Consument, recht op de wettelijke maximale toegestane vergoeding zoals bepaalt in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke (incasso)kosten.
Voor zover de Opdrachtgever handelt in de hoedanigheid van Consument heeft opdrachtnemer pas recht op een vergoeding van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, nadat opdrachtnemer de Opdrachtgever na het intreden van het verzuim een aanmaning heeft gestuurd om de openstaande factuur of facturen binnen 14 dagen te voldoen.
OVERMACHT
Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
Zowel opdrachtnemer als de Opdrachtgever kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, door middel van schriftelijke kennisgeving, zonder rechterlijke tussenkomst, te ontbinden zonder dat de partijen aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding.
Indien de situatie van overmacht van tijdelijke aard is, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor om de overeengekomen prestatie op te schorten voor de duur van de overmachtssituatie. In geval van blijvende overmacht zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden.
Indien opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de Overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke Overeenkomst.
Indien opdrachtgever dan wel opdrachtnemer voorziet dat hij zal tekortschieten in de nakoming door overmacht, meldt hij deze overmacht onverwijld en schriftelijk aan de andere partij.
Opdrachtgever voldoet te allen tijde de verschuldigde vergoedingen van de reeds geleverde diensten, ook bij een overmachtssituatie.
RECLAMES, KLACHTEN
Reclames en klachten dienen schriftelijk en zo spoedig mogelijk te geschieden. Dit binnen de looptijd van het project doch uiterlijk 2 maanden na het afsluiten van de opdracht.
Vorderingen en verweren, gegrond op de stelling dat opdrachtnemer op enigerlei wijze te kort zou zijn geschoten, verjaren door verloop van 1 jaar na het afsluiten van de opdracht waarop zij betrekking hebben.
VRIJWARING EN VERJARINGSTERMIJN
De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de opdrachtgever gehouden opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de opdrachtgever.
Voor alle vorderingen jegens opdrachtnemer en de door opdrachtnemer (eventueel) ingeschakelde derden geldt, in afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, een verjaringstermijn van één jaar.
WIJZIGEN ALGEMENE VOORWAARDEN, GESCHILLEN EN SLOTBEPALING
Opdrachtnemer heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten.
Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever per e-mail op de hoogte stellen van de wijzigingen.
De wijzigingen aan de algemene voorwaarden zullen na 30 dagen nadat de Opdrachtgever op de hoogte is gesteld van de wijzigingen van kracht zijn.
Indien de Opdrachtgever niet akkoord gaat met de aangekondigde wijzigingen, heeft de Opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Indien één der partijen niet voldoet aan enige essentiële verplichting uit de overeenkomst, zal de andere partij per aangetekend schrijven de in gebreke blijvende partij de gelegenheid bieden om binnen een redelijke termijn alsnog haar verplichtingen te voldoen.
Indien de in gebreke zijnde partij binnen de gestelde termijn alsnog haar verplichtingen niet nakomt, vervallen haar rechten uit deze overeenkomst en is de andere partij niet meer gehouden enigerlei op haar rustende verplichting na te komen.
Indien door of naar aanleiding van de overeenkomst en/of opdracht een geschil rijst tussen de Opdrachtgever en DAPP, dan zullen partijen trachten dit geschil door minnelijk overleg op te lossen. Hiertoe wordt ook gerekend de mogelijkheid het geschil gezamenlijk voor te leggen aan een onafhankelijke deskundige voor advies en bemiddeling.
Geschillen tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Rechtbank Gelderland te Arnhem, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. Dit geldt ook indien een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland wordt uitgevoerd of indien de Opdrachtgever zijn woonplaats in het buitenland heeft.
26 februari 2024
Dapp B.V.
Pascalweg 5-06
4104 BE Culemborg