toptaak-icon

Industrial Engineering

toptaak-icon

Facility Layout

toptaak-icon

Vlekkenplan

toptaak-icon

Logistiek

Industrial Engineering & Project
management in Food

De grote logistieke uitdagingen in de foodsector

De grote logistieke uitdagingen in de foodsector

saleInleiding

E-commerce, E-fulfilment, E-distributie. Woorden die staan voor activiteiten die veel van onze klanten dagelijks uitvoeren. Echter ook woorden die als containerbegrip veel door elkaar heen gebruikt worden in brainstormsessies, managementbijeenkomst-en en directievergaderingen.

Waar vroeger de  logistiek operationeel van aard was en met name de kosten- en kwaliteitsbeheersing de boventoon voerden, starten wij onze projecten nu bijna zonder uitzondering met vragen als “wie wil je zijn als bedrijf” en nog belangrijker, “hoe wil je dat jouw klant je ziet? Binnen de foodsector is de logistieke afhandeling extra gecompliceerd.  Niet alleen de behoefte aan informatie omtrent frequentie, aantallen en doorlooptijd van de goederenstroom verandert, maar ook de marktbenadering en differentiatie van de voedselproductiebedrijven en daardoor ook van de logistieke dienstverleners is aan constante verandering onderhevig.

De klant bestaat eigenlijk niet langer

In de huidige tijd is “de klant” niet meer te beschrijven als één bedrijf of één persoon. We hebben het over “de gebruiker”. Voor het bevredigen van de behoeftes van de gebruiker is het antwoord op de vraag van belang “wie heeft wat wanneer nodig en hoe kan hieraan zo snel mogelijk worden voldaan?” Deze verandering maakt dat niet langer de te verwachten efficiencywinst en performanceverbetering als belangrijkste wegingsfactoren worden gebruikt maar criteria als “de mate van flexibiliteit”, “gedifferentieerde klant(groep)benadering” en “logistieke prestaties”. Wat we zien is dat de klant voorheen keuzes maakte voor een jaar, enkele maanden of soms een enkele week. Nu praten gebruikers over keuzes die veranderen per uur of zelfs per minuut!  Wat op het moment zelf geldt als een prima keuze kan door invloeden van social media of andere gebruikers na enkele minuten weer anders zijn. De snelheid (gecombineerd met de hoeveelheid) van informatieoverdracht gaat zo snel dat veel mensen dit nauwelijks kunnen bijbenen. Daarmee kunnen we een tweede verandering verklaren: wij zijn als “gebruikers” veel meer beïnvloedbaar geworden. Doordat we als consument niet alles kunnen overzien en weten kunnen disciplines als marketing, formule management en sales ons veel sterker beïnvloeden. We denken dat we een optimale keuze maken, terwijl we in werkelijkheid in die keuze sterk worden beïnvloed door de  informatie die ons weet te bereiken. In de wereld van de food wordt dit wordt versneld door de korte doorlooptijd in de populariteit van bepaalde producten. Immers, de etenswaren die vandaag worden geconsumeerd zijn morgen alweer van de markt verdwenen en vervangen door nieuwe smaken of nieuwe uitvoeringen. Dit stelt grote eisen aan de logistieke distributie van voedselproducten. Het begrip “the same day” logistiek is niet langer op van toepassing, het gaat nu om “any moment” logistiek.

Logistiek van Z naar A…of eigenlijk…E

Belangrijk  voor de mensen die in de logistieke wereld werken is het begrijpen dat de hierboven beschreven factoren behoren bij de ontwikkeling van onze samenleving. De interactie met de technologie wordt steeds belangrijker en daardoor verandert ook ons verwachtingspatroon van de logistieke prestaties. Het iets ‘niet kunnen’  wordt steeds harder beoordeeld dan “iets wel kunnen”. Dat laatste vinden wij steeds meer de norm. Dus met een logistieke prestatie iets neerzetten valt veel minder op dan wanneer iets faalt: we vinden het doodnormaal dat een internetbestelling die ’s avonds voor 22.00 uur gedaan is de volgende dag aan de deur wordt afgeleverd. Redt je dat om de een of andere reden niet dan levert dat meteen veel negatieve reacties op, die snel via social media een breder publiek bereiken. De foodsector loopt in deze ontwikkeling bepaald niet voorop, maar lang kan dit niet meer duren. Ook food distributie moet het afleverproces zodanig op orde brengen dat er binnen 24 uur geleverd wordt. We zien dat de ontwikkelingen binnen de foodlogistiek elkaar in hoog tempo opvolgen: 24/7 boodschappen aan huis bezorgen, de mogelijkheid de boodschappen af te halen op een locatie naar keuze (ook op het adres van de werkgever), horecaformules die meer en meer inspelen op de (gezonde) wensen van de consument, de lokale groente en fruitbox om enkele interessante ontwikkelingen te noemen. De gebruiker bepaalt, dat is het gegeven.

Het is aan de foodorganisaties om de gebruiker mee te nemen in de wereld van de ongekende mogelijkheden, het is aan de logistiek om de veranderingen waar te maken!


Plaats uw reactie

Reactie(s)

Er zijn nog geen reacties! Plaats als eerste een reactie

Interesse? Meld je aan voor de nieuwsbrief