Professionals 

in Food

Are you looking for a project manager? We can deliver the right professional with the right technical background. A strong project manager who blends in with the culture of your company

Wist u dat….. 7 misverstanden uit de voeding*

Groente uit de diepvries, pot of blik bevat veel minder voedingsstoffen dan verse groente

Veel mensen denken dat verse groente veel voedzamer is dan groente uit blik, of diepvriesgroente. Maar diepvriesgroenten en blikgroenten hebben nauwelijks minder vitaminen dan verse groenten. Deze groenten bleken zelfs hogere gehaltes aan pro-vitamine A en vitamine C te hebben. Dit blijkt uit vergelijkend warenonderzoek van de Consumentenbond, dat is gedaan in 2010. Blikgroenten en diepvriesgroenten worden vaak binnen enkele uren na de oogst verwerkt. Bij verse groenten duurt dat langer. Vaak liggen verse groenten langer in de supermarkt, vóór ze in de pan belanden. Al die tijd kunnen er vitaminen verloren gaan.

Donkerbruin brood is altijd gezonder dan lichter gekleurd brood

Veel mensen weten dat bruinbrood gezonder is dan witbrood. Bruinbrood bevat meer vezels dan witbrood. Vezels zorgen ervoor dat je darmen beter werken. Dit zorgt voor een betere stoelgang, en dat zorgt weer voor een kleiner risico op darmkanker. Ook bevat bruinbrood meer ijzer. Maar dat betekent niet dat het allerdonkerste brood ook automatisch het meest gezond is. Vaak worden broden bijgekleurd met gebrand mout, om ze bruiner en daarmee 'gezonder' te doen lijken. Van alle broden, is volkorenbrood het meest gezond.

Van aspartaam krijg je kanker

Veel mensen vermijden de kunstmatige zoetstof aspartaam, omdat deze stof kanker zou veroorzaken. Op internet doen er allerlei verhalen over aspartaam de ronde. De meeste studies tonen aan dat aspartaam veilig is. Bron van alle verwarring zijn twee studies uit 2005 en 2007 van het Italiaanse Ramazzini-instituut. Dit onderzoek vond meer tumoren bij ratten die aspartaam toegediend kregen. Volgens de Europese Voedselautoriteit EFSA was dit onderzoek echter niet goed opgezet. De Italiaanse onderzoekers weigeren hun resultaten vrij te geven. In 2012 heeft de EFSA opnieuw alle onderzoeken naar aspartaam bekeken, en beoordeeld dat aspartaam veilig is.

Na acht uur 's avonds kun je beter niet eten

Als je wil afvallen, hoor je vaak dat het beter is om na acht uur in de avond niet meer te eten. Alles wat je na acht uur eet, wordt namelijk omgezet in vet. Dit is een fabel. Het maakt niet uit op welke tijdstippen je eet. Voedsel wordt alleen omgezet in vet als je meer calorieën inneemt dan je verbrandt.

Als je veel vruchtensap drinkt, ben je gezond bezig!

Vruchtensappen hebben een gezond imago. Het is gemaakt van fruit, en fruit staat bekend als bron van vitamine C. Frisdranken hebben een veel slechter imago. Zij staan bekend als 'suikerbommen'. Maar 'gezonde' vruchtensappen bevatten net zoveel calorieën als frisdrank! Zowel cola als vruchtensap bevatten gemiddeld ongeveer 105 kcal (per glas van 250 ml). Druivensap bevat zelfs veel meer calorieën (160 kcal per glas). Tomatensap bevat dan weer minder calorieën (43 kcal per glas). Als je vitamine C wilt innemen, kun je beter een stuk fruit pakken.

E-nummers zijn ongezond en onnatuurlijk

De verpakking van het gemiddelde supermarktproduct staat er vol mee: E-nummers. Al die E-nummers doen op zijn minst kunstmatig aan. Maar E-nummers zijn niet synoniem met 'onnatuurlijk' en 'ongezond'. Een E-nummer betekent simpelweg dat de stof door de EU is goedgekeurd. Alle E-nummers zijn getest op schadelijke bijwerkingen. Een stof krijgt een E-nummer als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de stof veilig is. Wel kunnen sommige E-nummers (zoals sulfiet) bij sommige mensen allergische reacties veroorzaken.

Vet is slecht voor je

Vet heeft een slechte naam. Veel mensen eten te veel vet voedsel. Maar dat betekent niet dat vet per definitie ongezond is! Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid vetten nodig. Vet is een bron van vitamine A, D en E. Ook krijgen we stoffen als linolzuur en alfalinoleenzuur binnen door het vet in ons eten. Ons lichaam kan deze vetzuren zelf niet maken, maar heeft deze stoffen wel nodig. In sommige vetten zitten ook omega-3 vetzuren. Deze verlagen de kans op hart-en vaatziekten. Omega-3 vetzuren komen vooral voor in vette vis. Een ander vetzuur, arachidonzuur, helpt bij de aanleg van hersenweefsel. Niet alle vetten zijn echter gezond. Verzadigde vetten en transvetten verhogen het risico op hart-en vaatziekten. Daarnaast leveren zowel gezonde als ongezonde vetten veel energie. Wie niet aan wil komen, doet er dus goed aan er niet te veel van te eten.

* Overgenomen en ingekort van website InfoNu, een online bibliotheek.


Post a comment

Comment(s)

There are no comments yet. Be the first to post a comment

Interesse? Meld je aan voor de nieuwsbrief