Professionals 

in Food

Are you looking for a project manager? We can deliver the right professional with the right technical background. A strong project manager who blends in with the culture of your company

Overnames en consolidaties in de Food

Overnames en consolidaties in de Food


Begin mei werd de overname bekend gemaakt van  de Amsterdamse levensmiddelengroothandel de Kweker. Een mooie aanleiding om nader in te gaan op de voortgaande consolidatie in onze voedingsmiddelensector. Het aantal overnames groeit al een aantal jaren. De turbulentie in de markt die het gevolg is van ontwikkelingen op het vlak van suikerreductie, de grotere belangstelling voor biologische producten, de toename in awareness rondom ons eten en drinken en de discussies rondom gebruik van verpakkingen zorgen ervoor dat investeerders de sector steeds interessanter vinden.

Specifiek is er sterke interesse in bedrijven die actief zijn in de landbouw, in de bakkerijproducten, vis/vlees en gevogelte, melkproducten en voedingsingrediënten. Een mooi voorbeeld van de laatste categorie is de overname van het Amerikaanse bedrijf Panera Bread Company door de Duitse investeerder JAB Holding B.V. voor7 miljard Euro. Een ander voorbeeld is Bakkerij ingrediënten producent Zeelandia dat begin 2017 het Britse bedrijf James Fleming & Company overnam voor een onbekend bedrag.

De gemiddelde groei in het aantal overnames in de periode 2014 – 2016  lag volgens een rapport van Accountantsbureau Grant Thornton op 8%, met een groei tot mei 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016 van 20%. Ruim 15% van de kopers heeft een financiële achtergrond; in 2017 zijn 41% van de deals cross border. Voor buitenlandse overnames in Nederland lag dat percentage nóg hoger: op 51% . Er wordt flink geshopt op de Nederlandse markt. Volgens marktanalisten komt dit met name doordat Nederland een land is met relatief kleinere bedrijven die door hun beperkte waarde een makkelijke prooi vormen voor grote internationale spelers. De afgelopen twee jaar behoorde Nederland tot de top 3 van internationale overnamelanden. 

We kunnen een deel van de overnamegolf verklaren vanuit het feit dat de consument kieskeuriger wordt als het gaat om zijn eten en drinken. Dat zien we terug in de manier waarop er gekeken wordt naar het gebruik van E-nummers en kunstmatige ingrediënten. Er is sprake van een sterker wordend ressentiment tegen het gebruik daarvan in voedingsmiddelen.

Dit verklaart de opkomst van de “better for you” sector. Producten uit deze hoek worden gezien als puur natuurlijk, ambachtelijk, geen toegevoegde suikers, geen kunstmatige geur en smaakstoffen en bij voorkeur biologisch. Zitten veel van de grotere multinationale voedingsmiddelen nog in de “fun for you” sector, door het doen van overnames schuiven ze nu op naar andere, gezondere, sectoren.

Hiermee kunnen ze enerzijds het verlies in hun traditionele portfolio opvangen en anderzijds meeliften op de grotere omzetten die gemaakt worden in de hoek van gezonder eten en drinken. Dit verklaart voor een deel de overnamegolf.

Een andere verklaring ligt in het gunstige verloop van de euro-dollar koers. Veel Amerikaanse bedrijven lijken bereid nu méér te willen neerleggen voor Europese bedrijven. In 18 % van de overnames was een Amerikaans bedrijf betrokken. Die bereidheid wordt toegeschreven aan de gunstige economische vooruitzichten in Eurozone.


Post a comment

Comment(s)

There are no comments yet. Be the first to post a comment

Interesse? Meld je aan voor de nieuwsbrief