Professionals 

in Food

Are you looking for a project manager? We can deliver the right professional with the right technical background. A strong project manager who blends in with the culture of your company

Hoe tevreden bent u met uw magazijn?

Hebt u zich wel eens afgevraagd of uw magazijn, of nog beter, uw magazijninrichting en bijbehorend management niet beter kan of beter moet?

Als u die vraag ontkennend kunt beantwoorden is dit artikel misschien niet onmiddellijk voor u bedoeld (hoewel u er altijd van kunt leren…). Heeft u de vraag met “ja” beantwoord dan kan het zinvol zijn door te lezen.


Waarom veranderen?

Er kunnen goede redenen zijn om na te denken over automatisering van uw magazijn:

• Uw bedrijf gaat fors groeien;

• Uw concurrentie is qua levertijd sneller en/of goedkoper dan u;

• Misschien dwingt uw strategie te investeren in een geautomatiseerd magazijn? U wilt uw productie uitbreiden, u wilt sneller leveren of misschien meer product in voorraad houden?


Pijnpunten

We zien veel pijnpunten als we kijken naar de wijze waarop in magazijnen gewerkt wordt die niet-geautomatiseerd zijn. We noemen de meest voorkomende.

  1. Het kost grote moeite de levertijden te halen.
    Als klanten bij u bestellen dan rekenen ze er op de goederen te ontvangen op het tijdstip dat u heeft afgegeven. Maar kunt u dat tijdstip dan ook altijd halen? Lukt dat? Of komt u wel eens in de problemen door onverwacht grote drukte in het magazijn? Mogelijk moet u daarbij extra medewerkers inhuren, die eerst ingewerkt moeten worden en die uw kostprijs verhogen. U weet uit ervaring, als je later levert kost u dat veel goodwill. 
  2. Er is bij vlagen (te) veel drukte op de magazijnvloer.
    Dat kan betekenen dat medewerkers elkaar in de weg lopen, elkaar verdringen. Of heftrucks die op elkaar moeten wachten. Met extra medewerkers weet u dat de productiviteit per hoofd terugloopt. Van efficiënt werken is steeds minder sprake.
  3. Het magazijn kampt met gebrek aan opslagmogelijkheden. De stellingen liggen vol.
    Wat als u uw producten niet meer kwijt kunt? Hoe houdt u bij waar wat staat of ligt, is opgeslagen? Misschien moet een heftruck lang zoeken voordat hij een open plek in het schap gevonden heeft voor zijn pallet?  
  4. Motivatieproblemen en fysieke ongemakken bij magazijnmedewerkers.
    Naar mate magazijnen groter worden, neemt de loop- of rijafstand significant toe. Er zijn gevallen bekend waarbij een order-picker per dag wel 15 kilometer aflegt. Hij moet bukken, rekken en strekken. Dat betekent vroeg of laat fysieke klachten of, nog erger, uitval.  
  5. Er worden (te) veel fouten gemaakt bij inslag en uitslag.
    Bij grote werkdruk, of bij een te kleine ruimte, zie je het aantal fouten van de medewerkers exponentieel toenemen.
    Ze pakken verkeerd of het product ligt op de verkeerde plaats, of ze leggen het in de verkeerde vrachtauto. Dat leidt allemaal tot extra tijdverlies, klachten van uw klanten en dus tot extra kosten.


Voordelen?

Wat kunnen voordelen zijn bij het doorvoeren van een geautomatiseerd magazijn?

  • Een positief effect op uw kostenkant.
    Dit is wel het belangrijkste argument. U kunt kosten besparen door hetzelfde werk te doen met minder werknemers. Doordat een warehouse management systeem werkt met algoritmes en telkens zoekt naar optimale condities kunnen loop- en rijafstanden fors worden teruggebracht. Mogelijk kan het systeem zo voor u werken dat niemand meer het magazijn in hoeft en dat de producten geautomatiseerd gehaald en gebracht worden van en naar de stellingen.  Bijkomend voordeel: automatiseren betekent een veel efficiënter gebruik van de vierkante meters magazijn. Zeker wanneer u geautomatiseerd gaat picken kunnen de gangpaden smaller en kunt u daardoor werken met bredere stellingen.
  • Uw servicegraad stijgt of blijft op zijn minst gelijk.
    U kunt beter dan nu uw serviceniveau richting de klant handhaven. Een beloofd aflevertijdstip is gemakkelijker te halen door de toegenomen betrouwbaarheid van de output van het magazijn.
  • Het aantal fouten in uw magazijn gaat naar beneden en (dus) het aantal klachten van uw klanten daalt.
    Het moge duidelijk zijn dat het aantal gemaakte fouten gaat dalen. Een computer maakt nu eenmaal minder fouten dan de gemiddelde medewerker. Met name de klant gaat hiervan profiteren. Hij krijgt op het aangekondigde moment daadwerkelijk zijn bestelling.  
  • U kunt scherpere levertijden aanbieden.
    Door intern goed en strak georganiseerd te zijn kunt u sneller dan voorheen uw producten het magazijn uitkrijgen. Dat betekent dat u kunt werken met scherpere (lees; kortere) levertijden. Mogelijk scherper dan al uw concurrenten.
  • Het komt de motivatie van uw magazijnmedewerkers ten goede.
    De fysieke belasting van de magazijnmedewerker wordt minder. Dat betekent een minder vermoeide medewerker die beter bij de les blijft en zich veel prettiger voelt in zijn omgeving. Dat komt ook nog eens de productiviteit ten goede.
  • Er ontstaat meer veiligheid voor goederen en de omgeving.
    Doordat mensen niet meer of veel minder het magazijn inlopen liggen uw goederen veel veiliger. De kans op diefstal daalt. De veiligheid voor de omgeving kan worden verhoogd doordat in een geautomatiseerd systeem het risico dat twee gevaarlijke stoffen naast elkaar worden gestald niet meer aanwezig is.


Moet u nu wel of niet automatiseren?

We hebben hierboven een interessant lijstje opgesteld waarom automatisering mogelijk voor u een goed idee zou kunnen zijn. Maar is het wel zo zwart-wit? Er zijn allerlei praktische overwegingen te verzinnen waarom u misschien toch niet moet overgaan op automatische systemen, of misschien later in de tijd? We noemen de belangrijkste.

  • Hanteert u de juiste voorraadniveaus?
    Misschien kunt u eens kritisch kijken naar uw vraagvoorspelling. Hoe scherp bent u daarin? Houdt u voldoende rekening met de seizoensinvloeden? Door een betere vraagvoorspelling kunt u mogelijk veel van de problemen in het magazijn wegwerken en bent u beter voorbereid op de bestellingen die komen gaan.
  • Welke processen zijn de bottleneck? Lost u dat op met het automatiseren?
    Kijk eens naar die processen in het magazijn die u de grootste hoofdpijn bezorgen. Kunt u die aanpakken en vergaand standaardiseren? Probeer alle klantspecifieke/maatwerk elementen eruit te halen. Juist dat zijn vaak de disruptieve factoren die voor veel ellende en rework zorgen.  
  • Past uw assortiment binnen een standaardautomatisering?
    Er bestaand in de regel twee soorten opslag- en orderverzamelsystemen: eentje die werkt met standaardpallets en eentje die uitgaat van kunststoffen bakken of dozen met soortgelijke afmetingen. Uw assortiment moet passen op die pallets of in die bakken. Is dat niet zo dan zit u al snel vast aan een kostenverhogend maatwerksysteem. Is dat wat u wil? Een scherp geformuleerde business case kan daar antwoord op geven.
  • Is uw magazijn überhaupt wel geschikt voor een geautomatiseerde inrichting?
    Bij aanpassingen in uw stellingen worden er mogelijk andere eisen gesteld aan bijvoorbeeld uw vloer? Is deze wel sterk genoeg voor een andere belasting? Is het pand hoog genoeg? En hoe zit het met de schaalbaarheid van uw pand? Kan het pand de groei van de komende, pak hem beet, vijf jaar aan? Zo niet, dan is investeren in automatisering nu mogelijk niet aan de orde.
  • Welke software kunt u inzetten?
    Wat heeft u nu in huis? Mogelijk een ERP systeem dat fungeert als de backbone voor uw bedrijfsvoering. En waarmee u nu het magazijn ondersteunt. Of misschien heeft u iets van een warehousemanagementsysteem (of module) in huis?


Hoe dan ook, het antwoord op deze vragen bepaalt uw bewegingsruimte als het gaat om het automatiseren van uw magazijn. Wat praat wel met elkaar, wat begrijpt elkaar en wat niet? Erg belangrijk om u daarover goed te laten informeren en die informatie te leggen naast hetgeen u wilt, uw zogenaamde requirements.  

Misschien bent u een typisch voorbeeld voor een gepland groeimodel? Het automatiseren van uw magazijn is een ingrijpend project met mogelijk hoge kosten. En de ombouw van uw magazijn vraagt veel van de staande organisatie. Iets dat meestal moet gebeuren naast de normale dagtaak.

Het is goed om na te denken over een groeimodel, een gefaseerde groei van het systeem. Begin beperkt en bouw dan uit. Leg een en ander vast in een goed doortimmerd plan met diverse fases en milestones en voer dat plan in deelprojecten uit. Zo hou je het financieel en qua workload in de greep.


Praat eens met DAPP over uw magazijninrichting!

Hoe tevreden bent u nu met uw magazijn, na het lezen van dit artikel? Kan het er nog steeds mee door of wordt het langzaamaan tijd voor verandering. DAPP denkt graag met u mee. Wilt u een en ander uitgewerkt zien in een Business case? Neem contact met onze experts op voor een oriënterend en informerend gesprek.

Post a comment

Comment(s)

There are no comments yet. Be the first to post a comment

Interesse? Meld je aan voor de nieuwsbrief