Professionals 

in Food

Are you looking for a project manager? We can deliver the right professional with the right technical background. A strong project manager who blends in with the culture of your company

2018 Het jaar van Food Den Bosch

Net zoals elk jaar een stad in Europa zich de “Culturele hoofdstad van Europa” mag noemen, dit jaar Leeuwarden, kent Europa een “Europese Regio van de Gastronomie”. Dit jaar is dat de regio Brabant onder het logo “We are Food”. Gedurende het jaar zijn er diverse bijeenkomsten, manifestaties en happenings waar aandacht gevraagd wordt voor diverse facetten van voeding: van het genieten van eten, het produceren ervan en het doorgaande vernieuwingsproces. Vernieuwen en veranderen omdat het kan door toepassing van technologische vernieuwingen maar ook omdat het zo nodig is.

Hoofdinitiatiefnemers AgriFood Capital en de provincie Noord-Brabant investeren in een spetterend jaarprogramma voor en door agrifood professionals (We Are Food) en voor bezoekers en inwoners (Brabant Celebrates Food). Van samen de voedselverspilling aanpakken tot op een compleet nieuwe wijze voedsel produceren, van een pop-up restaurant tot een zilt Sea Food Festival: een feest voor de consument met uitzicht op de toekomst van ons eten. De kosten van dit complete jaarprogramma zijn ongeveer 2,5 miljoen Euro.

Opening van het jaar

Op 1 maart jl. vond de feestelijke opening van We Are Food plaats. Ruim 200 genodigden afkomstig uit diverse Europese foodregio’s, Brabantse gemeenten, het bedrijfsleven en culturele instellingen waren aanwezig. Het openingsprogramma bood een mooi podium voor Brabantse foodondernemers om zich van hun beste kant te laten zien.

De CHV Noordkade in Veghel, was het toneel voor het startsein van het Brabantse foodjaar. In aanwezigheid van vertegenwoordigers van andere European Regions of Gastronomy, nam gedeputeerde Anne-Marie Spierings regionale producten in ontvangst uit handen van bestuurlijke vertegenwoordigers van de drie regio’s die Brabant in 2017 voorgingen. Hiermee werd het stokje symbolisch overgedragen aan Brabant. Met een druk op de knop werd het officiële startsein van het gastronomisch jaar gegeven. Tien maanden lang is heel Brabant in beweging met meer dan 100 events. Het foodjaar moet een krachtige impuls geven aan de agrifood en leisure sector in Brabant.

“WeAreFood”

In het innovatieprogramma WeAreFood gaan ondernemers, kennisinstellingen, studenten van de HAS en andere instellingen, zorgprofessionals, onderzoekers, chefs en iedereen die iets betekent in de food met elkaar aan de slag om het voedselsysteem  te vernieuwen. Gedurende 10 maanden wordt één actueel thema in de schijnwerpers geplaatst. Van het aanpakken van voedselverspilling, via producten van Brabantse bodem tot de laatste maand waar de Brabantse gastvrijheid centraal staat.

De thema’s van WeAreFood zijn als volgt over de komende maanden verdeeld:

1. Maart: Samen tegen Verspilling

2. April: Voedsel van Brabantse Bodem

3. Mei: Eet Je Beter

4. Juni: De Gezonde School

5. Juli: De Nieuwe Boer

6. Augustus: De Gezonde Community

7. September: Samen voedsel produceren

8. Oktober: #DataFood

9. November: Actief met eten, een hele zorg minder

10. December: Brabantse gastvrijheid


Maand Maart: ‘Samen tegen verspilling’, de eerste themamaand

De start van het Brabantse foodjaar was ook het startsein van de eerste WeAreFood-themamaand: ‘Samen tegen Verspilling’. In deze maand worden zo’n 35 evenementen georganiseerd. Doelgroepen zijn scholen, de consument en de food professionals. Van schoolbezoeken aan de Verspillingsfabriek tot open dagen, van een echte Paaspop Academy over verspilling tot het eerste nationale Dutch Champions event tegen verspilling.

Het geheel werd omlijst met de introductie van het ‘No Waste Worstenbroodje’. Met worst gemaakt van ‘mannenvlees’ (bokjesvlees) dat anders verspild zou worden. Elke Maand krijgt een eigen worstenbroodje. Alle voedselinnovatie thema’s van dit bijzondere foodjaar komen op deze manier samen in dit rasechte Brabantse foodproduct.

Bron: https://wearefood.nl/

Post a comment

Comment(s)

There are no comments yet. Be the first to post a comment

Interesse? Meld je aan voor de nieuwsbrief